-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شكار گنجشك يا ديگر پرندگان با تفنگ بادي حلال است يا اينكه نياز به ذبح دارد؟

اگر حيوان حلال گوشت وحشي را با اسلحه شكار كنند، با پنج شرط حلال و بدنش پاك است.(1) خواه اسلحه تفنگ بادي باشد يا اسلحه شكاري ديگري:

اول: اسلحه شكار مثل كارد و شمشير برنده باشد يا مثل نيزه و تير، تيز باشد كه به واسطه تيز بودن، بدن حيوان را پاره كند. اگر حيواني را با تفنگ شكار كنند، چنانچه گلوله آن تيز باشد كه در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره كند، پاك و حلال است. اگر گلوله تيز نباشد، بلكه با فشار در بدن حيوان فرو رود و حيوان را بكشد يا به واسطه حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن حيوان بميرد، پاك و حلال بودنش اشكال دارد.

دوم: كسي كه شكار ميكند، بايد مسلمان باشد يا بچه مسلمان كه خوب و بد را بفهمد.

سوم: اسلحه را فقط براي شكار حيوان به كار برد. اگر مثلاً جايي را نشانهگيري ميكند، ولي اتفاقاً حيواني را بكشد، آن حيوان پاك نيست و خوردن آن حرام است.

چهارم: در وقت به كار بردن اسلحه نام خدا را ببرد، ولي اگر فراموش كند، اشكالي ندارد.

پنجم: وقتي به حيوان برسد كه حيوان مرده باشد يا اگرزنده است، به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد. چنانچه به اندازه سر بريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد، حرام است.(2) اين فتواي مشهور بين تمامي فقهاي عظام است اما به فتواي آيت الله مكارم و سيستاني چه گلوله تيز باشد يا غير تيز ولي طوري باشد كه بدن حيوان را پاره كند و از آن خون جاري گردد، اشكال ندارد و حلال ست. اگر به وسيله دام يا چوب و سنگ و مانند آن حيواني را شكار كنند، گوشت آن حرام است، مگر اين كه موقعي به حيوان برسند كه هنوز زنده باشد و آن را مطابق آداب شرع سر ببرند.(3)

پينوشتها:

1 و2 توضيحالمسائل مراجع، ج2، ص 513، مسئله 2601.

3 - همان، ذيل مسئله 2601.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.